středa 22. srpna 2012

Pro dobrotu na žebrotu

aneb Jak už asi nikdy nic překládat nebudu

Z minulého článku víte, že když jsem byla RMNB požádána o pomoc s překladem rozhovoru s Michalem Neuvirthem, tak jsem neodmítla. Už jenom proto, že Neuvy je můj oblíbený hráč, ráda překládám, a taky proč bych někomu nepomohla, když na to mám čas, že jo.


Už když jsem to prvně pročítala, jestli na to vůbec mám, tak mi bylo jasné jedno "z tohohle bude povyk". Ostatně mě i varovali, že to získá hodně pozornosti. Jako někdo, kdo sleduje dění kolem Capitals celkem pozorně a kdo ví, jaký tartas byl kolem komentářů Matta Bradleyho, jsem věděla, že si rozhodně srandu nedělaj.
A i přesto mě reakce čtenářů víc než šokovala. Našli se mezi nimi lidi, kteří bez problémů pochopili, co Neuvy říká. Ale našli se i takoví, kteří očividně četli něco jiného, a nebo se jim věty nějak podivně přeházely. Samozřejmě, tisíc lidí, tisíc názorů, ale rozhodně by nemělo být tisíc interpretací psaného slova. Není to lyrická báseň, aby v tom každý viděl něco jiného. Proto mě dost překvapilo, že lidi přímo pod oběma částmi článku překrucovali, co mohli, a vytrhovali věty z kontextu, jenom aby ukázali, jak strašně zlej a nevděčnej ten malej českej brankář ve skutečnosti je.

Zpátky k Bradleymu - je zajímavé, že když v live rozhovoru pro rádio zcela veřejně pomluvil svého v té době už bývalého spoluhráče Alexe Sjomina, většina lidí ho oslavovala za jeho upřímnost, a jak to hezky řekl, a že má úplnou pravdu, bla bla bla.
Ale Michal Neuvirth má názor, presentuje ho slušně a s respektem, neřekne nic, co by nebylo veřejně známé (o Sjominovi před Bradleym nikdo takhle otevřeně nemluvil, tím spíš spoluhráč), ale stejně je největší podrazák a já nevím, co ještě. Myslím, že to krásně prezentuje postavení Evropanů vůči Američanům a Kanaďanům, co se NHL týče. Ale to je jenom můj názor, že jo.

Nebudu ale lhát, bylo mi z toho všeho dost na nic. Jak jsem řekla, Neuvyho mám ráda, nikdy v životě bych mu nechtěla nějak uškodit a tohle celý jsem brala prostě jenom jako přátelskou výpomoc někomu, kdo se stejně jako já snaží psát čtený hokejový blog (a je v tom na rozdíl ode mě úspěšný). Ale prostě stalo se, co se stalo a z Neuvyho byl najednou druhej Jan Hus a všude u toho bylo moje jméno (což by mi ani tak nevadilo) a mně bylo jasné, že je to i moje vina.
Tím nechci říct, že si myslím, že jsem někde udělala chybu. Já jenom přeložila článek, myslím, že bychom se mohli i shodnout na tom, že bez chyb a změny významů toho a ono. Taky je mi jasné, že kdybych to nepřeložila já, udělal by to někdo jiný, nebo, nedej bože, by to bylo vloženo do obvodů Google Translate.
Ale prostě to vědomí, že jsem se na celé té hysterii přímo podílela, mě poněkud ubíjí. 

Samozřejmě se toho chytla i PR služba Caps, prý to viděl i sám Neuvy a RMNB byli požádáni, aby dodali menší "vysvětlení", které by celou tu věc zmínilo - podotýkám zmírnilo, nikoli vyvrátilo cokoli, co je tam zmíněno. Musím jim poděkovat, že se zastali mé práce, protože klidně mohli říct, že jsem prostě nána, co neví, how to English, a tvářit se, že oni nic. To ale neudělali a několikrát (i v komentářích) obhajují mou práci. Což je fajn.

Krom jiných webů (který jsem radši nečetla), se toho chytli i na The Goalie Guild. Nutno říci, že po přečtení tohoto článku se mé svědomí poněkud uklidnilo, protože člověk, co tam píše, ví, co obnáší brankářská profese, a podává, myslím si, velmi pěkné vysvětlení toho a ono Neuvyho komentáře.

Můžu se tu sice poplácávat po rameni, můžu děkovat tu, tam i onde, ale přesto mě to celé dost mrzí, protože... viz výše. Holt chybami se člověk učí a já se příště rozmyslím pro jistotu rovnou třikrát, než se rozhodnu někomu vypomoct.
Takže už asi zbývá jenom jediné:
Neuvy, promiň.



Btw: SKA jsou fakt ta nej banda lidí na světě, víc vám o tom povím v půlce září, pokud to vyjde.

9 komentářů:

  1. Uhh, no tak koukám, že lidi jsou fakt ... jak to říct slušně.. Nic slušnýho mě nenapadá :/

    Jaký v půlce září?:D já to chci vědět teď!:D

    OdpovědětVymazat
  2. RE: myslím, že celý barák zaregistroval, když jsem četla o tom doktorovi..no snad je v pohodě a taky bude, myslím, že té smůly si už vybral dost.. Jinak je psaný v soupisce ze včerejška, tož snad ;)
    stejně tě obdivuju, žes to přeložila a tak.. a nic si z toho nedělej..někomu se hold nezavděčíš nikdy..
    už teď se těším na září! :D su zvědavá s čím dojdeš ;)
    ps: asi mi jednou z toho "dokažte že nejste robot" hrábne :D

    OdpovědětVymazat
  3. Re: Když já jsem netrpělivý člověk :D

    Taky jsem se bavila s lidma ohledně focení a pustili je s foťákem jenom na tu MasterShow. .:/ No jo, kdyby to bylo v Holešovicích tam to schovám (to ty fakt ne :D), ale je to v O2 areně, kde maj na ty tašky rentgen, takže to u tebe najdou a řeknou ti, ať si to jdeš dát do úschovny.. Jako to udělali u Slovanu Bratislava.. Tam ti kontrolujou i tašky přímo před sektorama.. Nesmíš do sektoru ani s pitim.. A transparenty mají být na nehořlavém materiálu (takže si to asi vyškrábu do plechu nebo jako nevim)..

    OdpovědětVymazat
  4. No jo, tam tě nepustějí ani s voňavkou :D jsou prostě jiní, no..:D tak snad se to podaří alespoň tobě :-)

    OdpovědětVymazat
  5. S těmi siamskými dvojčaty máš pravdu.
    Ve Fribourgu Bykova chtěli, taky si myslím, že to potom neklaplo kvůli financím. No a do toho, co se děje v pozadí KHL stejně nikdy neuvidíme. A přesně, jak říkáš, oni už nemají co ztratit. Stejně mi ale Polsko připadá jako zvláštní volba. Hodně se divím, že mu nenabídl nikdo nic v NHL, přece jenom je to jeden z nejlepších trenérů na světě, ale to by možná zase nevzal Bykov.

    Koukám, že máš novou adresu... Tak ať je tenhle Tvůj blog ještě úspěšnější než ten minulý :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Četla jsem něco na nhl.cz docela mě to zklamalo. Ale je to přeci všeobecně známe, že vytrhávání vět z kontextu je klasika. Ovšem co je moc, to je příliš.

    S názorem "postavení Evropanů ke Kanaďanům atd." naprostou souhlasím.

    Není to vůbec tvá chyba, není se za co omlouvat.

    OdpovědětVymazat
  7. Už když jsem ten článek četla, tak jsem se bála, co z toho zase bude. Když si to člověk přečte celé, pochopí, co tím básník chtěl říci. Pokud si ovšem vytrhne pár vět, tak z toho Michal vyjde jako fracek. Což není. Jenomže to některým prostě nevysvětlíš.

    Ty za to nemůžeš. Jak říkáš, kdybys to neudělala ty, udělal by to někdo jiný a třeba daleko hůř a nakonec by z toho mohl být ještě větší průser. Teď jen doufám, že se zase všechno uklidní a vysvětlí a na Michala už se nebudou snášet nadávky ze všech stran.

    Půlka září..to jako vážně? Něco nám řekneš v půlce (dobře, ne tak docela) srpna a zbytek až za měsíc? Ale kušuj:D

    Alli: jde vidět, že jsme z "rodiny". Taky jsem si už nedávno stěžovala. Kulové na to vidím:D

    OdpovědětVymazat
  8. Číst nás sice naučili, ale luštit nějaké blechy, to fakt ne. No co, Alli má brýle a já sem částečně barvoslepá, co chceš?:D A navíc..já nejsem ze Zlína, ještě to tak!:D

    OdpovědětVymazat
  9. RE: Dost pravděpodobná je taky možnost, že jsem úplně slepá. Jdu to ještě omrknout:D

    OdpovědětVymazat